2013. november 17., vasárnap

Ulánbátori éjszakai élet, és a jurtanegyed

Asiával az ulánbátori magyar étterem előtt.
Előbb a munka, aztán a szórakozás; a csütörtök délutáni állásinterjú után mozis este következett, mert Juliával elmentünk megnézni a Thort (illetve a jegy szerint a Thurt), aztán a már megszokott módon következett a Bliss nevű hely, ahol hetente egyszer mindenféle művészfilmet, vagy legalábbis nem hollywoodit adnak. Ez az a kocsma-étterem, aminek német a tulajdonosa, és ahol szerdán még csak 4500 tugrik volt a currywurst, de csütörtökre ez valahogy 5500 lett. Még meg is kérdeztem a pincért, hogy most mi van, de megmutatta a nem túl friss étlapon, hogy az bizony 5500, mit mutatott előző nap, nem értem. Mellesleg pénz. Az infláció magas, így az árfolyam gyorsan változik, és ezt most is megfigyelhettem. Jelenleg a forintbani összeg kiszámolását nyolccal ajánlom. Tehát az eddigi 6.5 helyett, most már 8 tugrikot ér a forint, de az euro és a dollár is hasonlóan erősödött, illetve a tugrik gyengült. Merem remélni, hogy a mongoloktól egyszer talán tényleg megkapható ösztöndíjamat nem a nyári árfolyamon fogják számolni, mert akkor hülyét kapok.
 
A péntek elég lusta nap lett, mert be akartam menni a suliba, de valamikor délelőtt ébredtem fel, és örömmel konstatáltam, hogy az ébresztő elfelejtett megszólalni, pedig be volt állítva. Na jó, akkor már aludjak tényleg sokáig, felkeltem valamikor dél körül, és gyors kaja után leléptem a Ganden kolostorba videókat csinálni. Hát erősen közepesre sikerült a dolog, úgyhogy majd még visszamegyek egy következő körre, de ami a legnagyobb poén az egészben, hogy a videók fele elveszett, mikor a kártyáról a gépre másoltam őket...
Este rendkívül színvonalas társasjátékozás volt a program a lengyel társasággal és Balázzsal. Alkoholmentesen és nem is túl sokáig, de azért jó volt.
 
Ulánbátori jurtanegyed: vízhordás a házakba (Colongoo,
vagyis a szivárvány nevű lány) elbújt a fényképezés elől.
A szombat eredményes nap volt, mert legalább öt szót megtanultam, ami pont öttel volt több, mint az előző egy hét alatt bemagolt összes új szó együttvéve. Délután viszont tényleg gyakoroltam a nyelvet, bár tény, hogy csak a magyart, mert Ásával és Juliával végre elmentünk a magyar étterembe. A menü sajtos lángos, marhapörkölt nokedlivel, és gulyásleves (igaz, csipetke nélkül) volt, amiket jól körbe is kóstoltunk. Nagyon ízlett minden, és olcsóbb is volt, mint amire számítottam. Kaja után kicsit beszélgettem a tulajjal, aki másfél éve van Mongóliában, mert Magyarországon a főiskolán megismerte a mongol feleségét, így ide költöztek.  Remélem megyünk még máskor is, mert elég jó volt az egész. Magyarországi képek a falon, a gulyásleves kis bográcsban érkezik, néhány köcsög (nem olyan), meg más dolgok Magyarországról. Mindehhez a tévében szumót közvetítenek Japánból.
Este már azt hittem, hogy nem fog semmi se történni, de lejöttek Balázsék és végül hármasban elmentünk bulizni. Mikor 11 felé odaértünk szinte semmi nem volt, de nemsokára beindult a party, és a tánc. A zene durván 70%-a elég pocsék tuctuc volt de azért el lehetett lenni. Fizettetni persze ezúttal is megpróbáltak 26 ezret a 16 helyett, de Balázs lerendezte, így a végén nem sikerült átverniük. Erre itt egyébként fel kell készülni, mert rendszeresen megpróbálják az éttermekben, kávézókban, stb. becsapni az embert és nem  is kicsit. Érdemes tisztában lenni vele, hogy mit fogyaztunk, és az mennyibe került az étlap szerint, aztán a végén jól megnézni a számlát. Ezen kívül aki hosszab időre jön, megtanulja, hogy mennyi egy kiló zöldség, hús, stb. átlag ára, és ott fogja hagyni a piacon a dupla árat mondó árúst. Átlagosan egyébként talán egy olyan 50%-al szeretnek többet kérni, mint ami járna. A szórakozóhelyekre visszatérve van belőlük nem egy, de mind fizetős és néha bezárnak éjfélkor. Az belépő ezúttal 5000 tugrik volt, ami igen jónak mondható, mert 10-20 ezer az átlag.

A vasárnap eddigi része kicsit érdekesebben telt, mert újabb 11-es kelést és egy rövid reggelit követően elindultam, hogy kimenjek a városból észak felé, kicsit természetben lenni és fényképezni, de fél órás várakozás után megtudtam, hogy a buszra, amire át kellene szállnom még egy bő órát kellene várni, így elindultam a jurtanegyedben fényképezni és körülnézni. Itt is megerősödött bennem, hogy vannak nagyon kedves emberek, és oltári nagy parasztok, mert elég sokkal találkoztam, és beszéltem is. Beszéltem többek között egy egyetemista lánnyal, aki vízért ment 3 kistesójával. Itt is úgy van ez, hogy kis kétkerekű húzós fémkocsival viszik a durván 25 literes sárga műanyag kannákat, hogy jelképes összegért megtöltsék vízzel, aztán kezdődhet a menet felfelé a meredek hegyre, a köves földúton. 10-12 éves gyerekek simán 50-60 kilós kocsikat vonszolnak magukkal. El lehet képzelni, hogy mennyire kikészülnek közben. Látszik, hogy iszonyúan erőlködnek, és nagyon sűrűn megállnak. Jó képet erről pont nem sikerült csinálnom, de a rövid meredek részen segítettem egy kissrácnak, aztán picit az előbbi csajnak is. Név szerint Szivárványnak, ami a magyar fordítást illeti.
A jurtanegyed egyébként tényleg tök érdekes. Egyszercsak elvágólag megszűnik a város, a magas házakkal, és kezdetét veszi a jurtanegyed, ahol nagyobb, deszkakerítéssel körülvett udvarokon állnak a jurták és a házak vegyesen. A főút aszfaltozott, és busz jár rajta, néhol van 1-1 nagyobb, de többnyire félkész épületek, vagy egy nagyobb bolt, de ezen túl csak a poros földutak, a háttérben hegyek, a város felé fehér toronyházszellemek, de az előtér jurtanegyed, ameddig a szem ellát. A képet csak a távvezetékek törik meg minden irányban. A legnagyobb út mellett, a buszmegállókhoz közel zsákokban árulják a fát és a szenet, néha kis teherautókról, ezen kívül sok még a kis vegyesbolt, és a gumis. Nem csoda, ezeken az utakon, ezzel a sebességgel és vezetési stílússal szeret kidurranni a kerék, aminek a legjobb bizonyítéka az út szélén kereketcserélő sofőrök nem ritka látványa. Amiből sok van még az utcákon az a kutya, de eddig még az összes nagyon békés volt. A szmog egyébként egyre nagyobb, amin ha átsüt a nap, fehérré válik és így keletkeznek a toronyházszellemek. A környezetszennyezésen felbuzdulva, és spórolással megspékelve akartam eredetileg egy zoknit éleszteni újjá, mosogatórongy szerepében, de nem találtam eléggé szétszakadtad, ezért inkább vettem rendes szivacsot a boltban. Pedig zoknis módszer igazi kolimegoldás lett volna.
 
Ma este találkoztam egy egyetemista párral, akik közül a fiú akar angolt tanulni, mert nem tud semmit, de december 9-én angol állásinterjúra mennek, hogy nyáron Amerikába mehessenek diákmunkára, az angolul egész jól tudó barátnőjével és az interjú is angolul lesz. Szóval három hétig fogom tanítani elvben a srácot, aránylag nagyon szar fizetésért, de egyenlőre nincs jobb, ők meg szimpatikusak is.
A magyar étterem után egyébként szombaton is találkoztam valakivel, de kitalálta, hogy én nem tudok elég jól mongolul, biztos nem értene meg, és inkább keres mongol tanárt. Oké, ha mongolul akarsz csevegni, akkor hajrá, én találok mást aki tényleg angolozni akar.
 
Asia és Julia az ulánbátori magyar étterem előtt.

Juliával az ulánbátori magyar étterem előtt.

Ulánbátori jurtanegyed: egy aszfaltozott főutca, deszkakerítéssel.

Ulánbátori jurtanegyed: vízhordó fiú egy áátlagos utcán.

Ulánbátori jurtanegyed: kíváncsiskodó kislány, tetszett neki a fényképe.

Ulánbátori jurtanegyed: utcakép.

Ulánbátori jurtanegyed: vízhordó fiú pihen meg két emelkedő között.

Ulánbátori jurtanegyed: buszmegálló a főúton, háttérben a
jurtanegyed és a várost övező hegyek.

Ulánbátori jurtanegyed: fontos buszcsomópont boltokkal és
árúsokkal (doloon boodal).

Ulánbátori jurtanegyed: doloon boodal.

Ulánbátori jurtanegyed: külvárosi tájkép.
Ulánbátori jurtanegyed: külvárosi látkép.
Ulánbátori jurtanegyed: A legnagyobb főút mellett árulják.

a tűzifát és a szenet, mellette üres műanyag flakonok, amiket
a hajléktalanok, vagy szegények gyűjtenek egy kevés pénzért
óriási zsákokba.

Ulánbátori jurtanegyed: kilátás és utcakép
Ulánbátori jurtanegyed: tűzifa és szén árúsítása a legnagyobb
főút mellett.

Ulánbátori jurtanegyed: szén árúsítása az út mellett, háttérben
a jurtanegyed, és a várost körülvevő hegyek.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése